1. Szybkość: bieg na odcinku 50m, pomiar czasu (s) 0-10 pkt
a) wykonanie
Na sygnał „na miejsca” testowany staje noga wykroczną za linią startową w pozycji startowej wysokiej (nie stosuje się startu niskiego). Następnie na sygnał „start” biegnie jak najszybciej do mety.
b) pomiar
Czas mierzy się z dokładnością do 1/10 sekundy.
Ilość punktów | Dziewczęta | Chłopcy |
10 | Poniżej 8,5 s | poniżej 8,0 s |
9 | 8,5 – 9,0 s | 8,0 – 8,5 s |
8 | 9,0 – 9,5 s | 8,5 – 9,0 s |
7 | 9,5 – 10,0 s | 9,0 – 9,5 s |
6 | 10,0 – 10,5 s | 9,5 – 10,0 s |
5 | 10,5 – 11,0 s | 10,0 – 10,6 s |
4 | 11,0 – 11,5 s | 10,6 – 11,2 s |
3 | 11,5 – 12,1 s | 11,2 – 11,8 s |
2 | 12,1 – 12,7 s | 11,8 – 12,4 s |
1 | 12,7 – 13,3 s | 12,4 – 13,0 s |
0 | powyżej 13,3 | powyżej 13,0 s |
2. Zwinność: bieg wahadłowy 4 x 10 m, pomiar czasu (s) 0-10 pkt
a) wykonanie
Na sygnał „na miejsca” badany staje na linii startu. Na komendę „start” biegnie do drugiej linii (odległość 10 m), podnosi z półkola woreczek gimnastyczny, po czym wraca na linie startu, gdzie kładzie woreczek gimnastyczny (woreczek gimnastyczny nie może być rzucony). Następnie biegnie po drugi woreczek gimnastyczny i wracając kładzie go ponownie w półkolu.
c) uwagi
Próba zostaje unieważniona, gdy woreczek gimnastyczny jest do półkola wrzucony. Tak wykonaną próbę należy powtórzyć.
Ilość punktów | Dziewczęta | Chłopcy |
10 | Poniżej 11,5 s | poniżej 11,0 s |
9 | 11,5 – 12,2 s | 11,0-11,7 s |
8 | 12,2 -12,9 s | 11,7-12,4 s |
7 | 12,9 – 13,6 s | 12,4-13,1 s |
6 | 13,6 – 14,3 s | 13,1-13,8 s |
5 | 14,3 – 15,0 s | 13,8-14,5 s |
4 | 15,0 – 15,7 s | 14,5-15,2 s |
3 | 15,7 – 16,3 s | 15,2-15,8 s |
2 | 16,3 – 16,9 s | 15,8-16,4 s |
1 | 16,9 -17 5 s | 16,4 – 17,0 |
0 | Powyżej 17,5 s | Powyżej 17,0 s |
3. Skoczność: skok w dal z miejsca, pomiar odległości (cm) 0-10 pkt
a) wykonanie
Testowany staje za linia, po czym z jednoczesnego odbicia obunóż wykonuje skok w dal na odległość, do piaskownicy lub na materac.
b) pomiar
Skok mierzony w cm, wykonuje się dwukrotnie. Liczy się wynik skoku lepszego. Długość skoku zawarta jest pomiędzy linia skoku a ostatnim śladem piet.
c) uwagi
Skok z upadkiem w tył na plecy jest nieważny i należy go powtórzyć.
d) sprzęt i pomoce
Ilość punktów | Dziewczęta | Chłopcy |
10 | Powyżej 160 cm | powyżej 170 cm |
9 | 150 -160 cm | 160-170 |
8 | 140 – 150 cm | 150-160 |
7 | 130 – 140 cm | 140-150 |
6 | 120 -130 cm | 130-140 |
5 | 110 – 120 cm | 120-130 |
4 | 100 – 110 cm | 110-120 |
3 | 90 -100 cm | 100-110 |
2 | 80 – 90 cm | 90-100 |
1 | 70 -80 cm | 80-90 cm |
0 | Poniżej 70 cm | poniżej 80 cm |
4. Gibkość:
– skłon tułowia w przód: stanie w pozycji na baczność.
a) wykonanie
Badany staje na taborecie tak, by palce stóp obejmowały jego krawędź, stopy zwarte, kolana wyprostowane. Następnie wykonuje skłon w przód, zaznaczając jak najniżej palcami rąk ślad na przymocowanej w tym celu do taboretu podziałce.
b) pomiar
Próbę wykonuje się dwukrotnie, wynik odczytywany jest w cm
c) uwagi
Sztywna podziałka jest tak umocowana, że jej 50 cm znajduje się na wysokości styku stóp z powierzchnia podpórki. Podpórka powinna mieć 15 cm wysokości i znajdować się 50 cm od ściany.
W czasie wykonywania próby badany trzyma nogi wyprostowane. Skłon należy wykonać płynnie bez gwałtownych przyruchów.
Ilość punktów | Dziewczęta | Chłopcy |
10 | + 18 cm poniżej | + 15 cm poniżej |
9 | 15-18 cm poniżej | 12-15 cm poniżej |
8 | 12-15 cm poniżej | 9-12 cm poniżej |
7 | 9-12 cm poniżej | 6-9 cm poniżej |
6 | 6-9 cm poniżej | 3-6 cm poniżej |
5 | 3-6 cm poniżej | 0-3 cm poniżej |
4 | 0-3 cm poniżej | 0-3 cm powyżej |
3 | 0-3 cm powyżej | 3-6 cm powyżej |
2 | 3-6 cm powyżej | 6-9 cm powyżej |
1 | 6-9 cm powyżej | 9-12 powyżej |
0 | Więcej niż 9 cm powyżej | Więcej niż 12 cm powyżej |